Det smidig med att vara skillsmässobarn. 
Är just möjligheten att springa emellan.
Speciellt om de  som mina föräldrar bodde 50 meter ifrån varandra.


Och frasen far är rar och mor är en orm kan man lätt vända till mor är rar och far är en orm.

Man får inte vara dum om man heter Katja.
Jag må vara född blond men ja färgar mig smart brunhårig,

Men apropå att vara smart och hår och dylikt.

Så växte jag upp som den trendigaste korthåriga barns. Min mors klippningar slutade alltid med kort hår.
Vad detta beror på vet jag inte riktigt.  
Kan det bero på
  • jag satt aldrig still så mamma fick klippa mig kort för att få det jämt
  • hela 80-talets mode var  korthåriga frisyrer för flickor mellan 6 och 14
  • mamma hade helst velat ha en kille
  • mamma klarade inte av de fjolliga permanentade frisyrerna
  • mamma visste att jag inte visste vad en kam var.

Det enda rätta hade varit om mor min hade satt sig ner med mig och sakligt gått igenom detta med kammar och vad kammar kan göra för ett hår. Precis som andra föräldra gör om tex blommor och bin.
Då kanske hon hade sluppit att jag kom in på hennes hårsalong och sett ut som en skurmopp i håret.

Tänka sig att varje gång jag tog mig in till den stora staden LULEÅ så spelade det ingen roll vad jag hade för ärende.
Det var ett måste att slinka in till mamma och fast  hon genast gav mig en blick " det är inte läge och ta allt privat nu" så var jag ändå tvungen stå och hänga och komma med frågor om ditt och datt . Fast att mamma gång på gång försökte avleda mig med sen älsklig vi tar det när vi kommer hem. så fattade jag aldrig att jag skulle sluta babbla och kräva uppmärksamhet förrän MIN MOR GAV MIG  EN BLICK och sa Gå och vänta i fika rummet så kommer jag SNART. 

Hon kom ofta med en kam och snabbt kammade hon till mig samtidigt som jag fick höra att jag inte kunde komma in och babbla när hon hade kunder.  ja ja jag ska inte sa jag och var där och körde samma visa dagen efter..


Detta var skulle säker Sigmund Freud hänvisat till att allt detta var min hämd mot min mor som klippt av mig håret.

MEN JAG KOM FÖR ATT JUST BLI SNYGG I HÅRET. KAMMAD AV MAMMA 
Fotograf Katja Elmén  mer info på www.zinq.se  eller vill ni boka en fotografering maila mig

Kommentarer
Postat av: Annina

Jag skrattar ihjäl mig, jag ser er båda två framför mig! Längtar efter kapitlet om hårfärgning!

2008-09-19 @ 16:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0